Generatie X

Generatie X stond aan het begin van hun carrière toen de opmars van het internet begon en hebben de ontwikkelingen hiervan bewust meegemaakt. Het bijhouden van ontwikkelingen gaat voor Generatie X soms nog met enkele moeite. Generatie X is van alle generaties het meest online actief op de tablet en shopt via deze device ook meer dan jongere generaties. Ook is er een grote stijging bij Generatie X in het kijken naar online tv, video’s en films. 

Meest gebruikte platformen

Bij Generatie X is WhatsApp met een flinke stijging het meest gebruikte online social platform. Deze generatie heeft steeds vaker dagelijks contact via WhatsApp. Waar bij andere generaties het platform Facebook daalt, steeg in 2018 juist het gebruik van Facebook onder de Generatie X. Ook het platform LinkedIn wordt in grotere mate gebruikt door Generatie x, maar neemt wel licht af. Dit platform wordt voornamelijk gebruikt door Generatie X om te netwerken, aan hun carrière te werken en expertise te laten zien. 

Instagram is een graag gebruikt platform onder Generatie x. Op Instagram kijkt deze generatie het liefst naar content over reizen en eten en drinken. Opvallend is de groei van het platform Pinterest onder Generatie X, wat aangeeft dat ze visueel georiënteerd zijn. Twitter wordt in mindere mate nog steeds actief gebruikt door een gedeelte van de generatie, voornamelijk op zakelijk gebied.