Merk- en doelgroep gerelateerde content

Social media wordt door de consument voornamelijk gebruikt als bron van inspiratie of als ontspanning en entertainment. Gebruikers willen niet constant stuiten op pushende berichten van bedrijven die hun product of dienst willen verkopen. Het is als bedrijf belangrijk om daar een balans in te vinden. Je wilt immers de aanwezigheid van je merk op je pagina wel behouden, maar tegelijkertijd voorkomen dat de content die te overbodig of hard verkopend zorgen dat volgers verloren gaan. Een handige stok achter de deur is het afwisselen van merk gerelateerde content en doelgroep gerelateerde content. 

Merk gerelateerde content

Merk gerelateerde content omvat in dit geval alle content die directe betrekking heeft op het merk of diensten en producten van een merk. Stel je voor, je beheert de social media van een hotel. Merk gerelateerde content omvat dan alle content die betrekking heeft op de kenmerken van je hotel, zoals de kamers, service, faciliteiten, maar ook bijvoorbeeld promoties en kortingen, introduceren van een nieuwe menukaart, evenementen of nieuws over het bedrijf.

Doelgroep gerelateerde content

Doelgroep gerelateerde content verschaft informatie of creëert betrokkenheid met de doelgroep van een merk, met content die niet direct gerelateerd is aan het merk. Wanneer je het weer over een hotel hebt, zou dit bijvoorbeeld content kunnen zijn over reistips, lokale attracties, festivals en evenementen of interessante feiten over de stad waarin het hotel is gevestigd. Deze content heeft dus direct niks met het hotel te maken, maar heeft indirect wel een betekenis voor het merk. Voor de doelgroep kan deze informatie interessant of amuserend zijn om te lezen.

Combinatie van merk- en doelgroep gerelateerde content

Een andere mogelijkheid is het combineren van doelgroep- en merk gerelateerde content. Dit omvat vaak indirecte verkoop content of content met call-to-actions. Een voorbeeld in de lijn van het hotel is bijvoorbeeld ervaringen van gasten in het hotel, gebruikers gegenereerde content of het showen van een nieuwe aangeklede kamerwand. 

Wanneer je de goede balans in merk- en doelgroep gerelateerde content weet aan te houden, zal dit uiteindelijk kunnen zorgen voor zowel meer interactie als betrokkenheid van je doelgroep. Heb je vragen overmerk gerelateerde content en doelgroep gerelateerde content. Laat het ons weten. Wij helpen je graag!