Facebook is een social media platform met talloze mogelijkheden. Bij Facebook hebben gebruikers en bedrijven een eigen profiel waar ze content op kunnen plaatsen die vervolgens in een tijdlijn wordt weergegeven van volgers of ‘vrienden’. Je kunt vervolgens op elkaars content reageren. Facebook biedt mogelijkheden om gevarieerde content te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld alleen tekst, maar ook foto’s, video’s, polls, mijlpalen en vragenlijsten plaatsen. Daarnaast is het mogelijk om een gevoel, activiteit of locatie aan je bericht toe te voegen.
Facebook heeft een eigen chatapplicatie, genaamd Messenger, waarmee klanten je op een makkelijke manier berichten kunnen sturen. Hierbij is het mogelijk om een automatisch antwoord in te stellen. Andere onderdelen van Facebook zijn Facebook Stories, waarin je content kan posten die na 24 uur weer verdwijnt, Facebook Watch, waarin je video’s kan bekijken en live kan gaan en Marketplace, waarmee mensen hun spullen kunnen verkopen. Ook is het mogelijk om vacatures te plaatsen, spelletjes te spelen, evenementen aan te maken en groepen of community’ s te starten via Facebook.
Facebook is een uitstekend platform om zakelijk in te zetten, omdat het na WhatsApp het meest gebruikte social media platform is bij de meeste generaties. Op Facebook is het mogelijk om een bedrijfsprofiel aan te maken, maar hiervoor moet je wel een persoonlijk account hebben. Het bedrijfsprofiel maakt het de ondernemer makkelijk om in contact te komen met de doelgroep en om interactie te krijgen met de doelgroep of een relatie op te bouwen. Facebook kan bijdragen aan het versterken van je webcare. Daarnaast kan het inzetten van Facebook ook naamsbekendheid en merkbetrokkenheid, traffic, leads en sales genereren.
Mogelijkheden Facebook
Met een zakelijk profiel op Facebook heb je veel mogelijkheden om in contact te komen met de doelgroep. Hierbij is het aan te raden om een doel te formuleren en vanuit dat doel te handelen. Vervolgens moet er gevarieerde en kwalitatief sterke content gedeeld worden. Om meer bereik met je content te krijgen is het aan te raden om betrokkenheid te creëren, door bijvoorbeeld call-to-actions te gebruiken of een reactie op te roepen. Op deze manier zullen meer mensen jouw bericht op hun tijdlijn zien. Hierbij is het goed om gebruik te maken van de tools van Facebook, zoals het toevoegen van een productlabel, waardoor de klant in een oogopslag kan zien hoeveel je product kost of een link naar je website.
Daarnaast kunnen klanten je aanbevelen of een recensie over je bedrijf schrijven. Als bedrijf kun je hier vervolgens op reageren. Het is echter niet mogelijk om negatieve recensies te verwijderen. Op die manier blijft het resultaat representatief. Eventuele evenementen kun je ook via Facebook promoten, door een evenementenpagina aan te maken met alle informatie over dat evenement. Mensen kunnen hierbij meteen laten weten of ze wel of niet aanwezig zijn op het evenement en kunnen vragen stellen of informatie delen.
Adverteren via Facebook
Adverteren op Facebook hoeft niet moeilijk en duur te zijn. Je kunt namelijk zelf bepalen hoe je wilt adverteren en hoeveel geld je er aan uit wil geven. Ook kun je de advertentie targetten op jouw specifieke doelgroep. Facebook heeft 12 verschillende soorten advertenties met ieder een ander doel. Denk dus eerst goed na wat je wil bereiken met je advertentie en welke soort advertentie daar bij hoort. Wil je bijvoorbeeld meer likes op je pagina krijgen? Dan kun je een page like ad starten, waarbij mensen heel makkelijk met een druk op de knop je pagina kunnen volgen. Wil je hulp bij het adverteren op Facebook? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!
Welke tijden en dagen post ik content op Facebook?
Volgens onderzoek van Coosto (2018) is 19:00 uur de beste tijd om content te posten op Facebook om interactie te krijgen met je doelgroep en 12:00 uur de beste tijd voor meer bereik. De dag die hier het meest voor geschikt is, is woensdag voor bereik en donderdag voor interactie. Uiteraard is dit geen bindend advies en verschillen deze tijden en dagen erg per doelgroep. Het is daarom aan te raden om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt.
Tips voor het gebruik van Facebook
- Gebruik koppen voor je bericht die de aandacht trekken van de doelgroep
- Video is de meeste belangrijke factor voor interactie en krijgen 3x meer reacties
- Stel vragen, dit zorgt voor meer betrokkenheid
- Gebruik je logo als profielfoto om herkenbaarheid te krijgen bij je doelgroep
- Richt je profiel volledig in en maak gebruik van de handige tools die Facebook biedt
- Gebruik geen stock-foto’s
- Reageer relatief snel op reacties van volgers
- Post alleen content met visuals
- Zorg voor interactie. Stel bijvoorbeeld een vraag of open een poll.
- Gebruik call to actions
- Wees professioneel en positief. Positiviteit zorgt volgens Coosto (2018) voor reacties
- Gebruik de pagina niet op producten en services te pushen naar de klanten, Facebook is meer om een relatie op te bouwen met de klant
- Voeg emoji’s toe aan je bericht die passen bij je bedrijf en het bericht, dit zorgt voor meer interactie (Coosto, 2018)