Snapchat

Snapchat is een mobiele applicatie waarmee je foto’s, filmpjes en berichten kan versturen naar andere Snapchat gebruikers. Beelden die je verstuurt verdwijnen na uiterlijk 10 seconden. Tegenwoordig is het ook mogelijk om geen tijdslimiet aan de foto of video te stellen, waardoor gebruikers de foto of video zolang kunnen zien als ze willen. Als gebruikers verder klikken verdwijnt de foto of video. Berichten in Snapchat worden ‘’Snaps’’ genoemd. Bij Snapchat heb je de mogelijkheid om je eigen avatar aan te maken via Bitmoji, een gerelateerde app. Snapchat is erg populair onder de Digitieners en in opkomst bij Millennials. 

Bij Snapchat kun je vrienden toevoegen via een gebruikersnaam of door middel van het synchroniseren van je contacten. Je kunt vervolgens foto’s of video’s sturen naar individuele personen, groepen of hem in je verhaal plaatsen, waarbij al je contacten je bericht kunnen bekijken. Door Snaps te sturen kun je ook punten verdienen en trofees behalen en vriendschapsemoji’s verdienen door iedere dag met dezelfde personen berichten uit te wisselen. 

Bij Snapchat is het mogelijk om met je vrienden te chatten en kun je bij ‘’verkennen’’ content van mensen die geen vrienden met je zijn ontdekken. Deze content is gerelateerd aan jouw interesses. Een andere mogelijkheid is om de locatie van je contacten te zien, door de wereldkaart te openen in de applicatie. Hier kun je dan de recente reizen van contacten volgen of de locatie achterhalen. Je kunt zelf bepalen of contacten jou kunnen zien op de kaart. 

Aan de foto’s of video’s die je stuurt, kun je verschillende filters of lenses toevoegen, een fenomeen waar Snapchat om bekend staat. Zo kun je jezelf hondenoortjes geven of een geofilter toevoegen van een evenement of plaatsnaam. Ook is het mogelijk foto’s of video’s te bewerken, tekst, stickers, GIF’jes of een URL toe te voegen, met een pennetje te tekenen of de foto op te slaan. 

Mogelijkheden en voordelen Snapchat

Het zakelijk inzetten van Snapchat is een ander verhaal dan het zakelijk inzetten van Facebook of Twitter. Gebruikers van Snapchat moeten je bedrijf namelijk specifiek toevoegen om je content te kunnen zien. Dit betekent dat er al een bepaalde betrokkenheid moet zijn bij de doelgroep om deze stap te zetten. Het zakelijk inzetten van Snapchat kent meerdere voordelen. Je kunt bijvoorbeeld transparantie in je bedrijf creëren door je doelgroep inzicht te geven in je dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor kan het je merk versterken op een snelle en eenvoudige manier. Ook kun je in contact komen met de doelgroep op een persoonlijkere manier en daarmee interactie vormen. Snapchat is echter wel een platform voor entertainment en het posten van luchtige content is daarom een aanrader. Daarnaast is het belangrijk om erg creatief te zijn met de content, want je gebruikers hebben een reden nodig om je als vriend toe te voegen op Snapchat. Een nadeel is dat je geen statistieken kunt bijhouden in Snapchat. 

Adverteren op Snapchat

Er zijn een aantal verschillende soorten advertenties die je kan inzetten met Snapchat. De eerste zijn de Snap Ads, waarbij je een video van 10 seconden toont waarbij je omhoog kan swipen voor meer informatie. Op deze manier kun je meer bezoekers naar de installatiepagina van je app of je mobiele website trekken. De advertentie komt in het verhaal van je doelgroep te staan of onder het kopje ‘ontdekken’. 

Een andere mogelijkheid is het inzetten van Sponsored Lenses, waarbij je zelf een lens toevoegt aan Snapchat. Gebruikers kunnen dan jouw lens gebruiken in hun posts. Je kunt bijvoorbeeld bij het evenement Disney On Ice jezelf transformeren naar Elsa van Frozen. Ditzelfde geldt voor voor geofilters. De geofliters kun je als bedrijf ook toevoegen aan de filters en zijn verbonden aan bepaalde GPS locaties. Met deze beide opties van adverteren kun je de naamsbekendheid van je bedrijf of evenement vergroten. 

De laatste optie is de Story Takeover, waarbij je als bedrijf een bekend persoon voor één dag jouw bestaande Snapchat account kan laten overnemen. Hou er rekening mee dat adverteren op Snapchat zich in een hogere prijsklasse bevindt. De prijs is afhankelijk van je bereik. 

Tips voor het gebruik van Snapchat

  • Snapchat is een platform waarbij humor en plezier voorop staat, gebruik dit ook voor jouw bedrijf
  • Gebruik storytelling
  • Gebruik de chatfunctie om de communiceren met je doelgroep 
  • Breng live-verslagen uit tijdens bijvoorbeeld evenementen of gebeurtenissen binnen het bedrijf
  • Zorg voor interactie. Stel bijvoorbeeld een vraag
  • Gebruik een call-to-action