WhatsApp

WhatsApp is een veelgebruikt social media platform in Nederland. Het is een applicatie die verbonden is met je telefoonnummer en waarmee je gratis kan chatten, bellen en videobellen met anderen. Ook het zakelijk inzetten van WhatsApp is populair geworden. In 2018 is WhatsApp Business gelanceerd, wat het voor bedrijven toegankelijker maakt om te participeren op dit platform. Klanten verwachten in deze snelle wereld dat bedrijven ook snel antwoorden of met oplossingen komen. WhatsApp geeft je klanten de mogelijkheid om sneller met je bedrijf in contact te komen op een veilige en betrouwbare manier. Grote bedrijven zoals Interpolis, Essent en Coolblue gebruiken het bij hun dagelijkse communicatie met klanten. 

Bij de doelgroepen Digitieners, Millennials en Generatie X staat WhatsApp op de eerste plaats en bij Babyboomers op de tweede plaats als meest gebruikte social media platform. WhatsApp kan voor meerdere doeleinden worden ingezet. Klanten kunnen bijvoorbeeld vragen stellen of advies vragen via WhatsApp, waarbij ze vervolgens een gericht antwoord of advies krijgen van een bedrijf. 

Mogelijkheden en voordelen van WhatsApp Business

WhatsApp Business biedt verschillende mogelijkheden die afwijken van de particuliere versie van WhatsApp. Je kunt bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel aanmaken waarbij klanten relevante informatie over je bedrijf kunnen bekijken. Daarnaast is het bij WhatsApp Business mogelijk om automatische begroetingen of bijvoorbeeld afwezigheidsberichten in te stellen. Ook kun je de berichtstatistieken bijhouden, zoals hoeveel berichten je hebt verstuurd en hoeveel je hebt ontvangen. Met WhatsApp Business is het mogelijk om met een team een account te beheren, waardoor WhatsApp een prominentere rol kan vervullen binnen een bedrijf. 

WhatsApp Business kent meerdere voordelen. Het kan je klantenservice verbeteren en daarmee de klanttevredenheid vergroten. Daarnaast maakt WhatsApp Business het mogelijk om persoonlijk contact te hebben met de doelgroep te hebben en daarbij de behoeften van de doelgroep te ontdekken. Ook kan het verkoop stimuleren en tijd besparen. Doordat je met meerdere collega’s tegelijk op meerdere apparaten kunt WhatsAppen, kan je namelijk met een team de klanten te woord staan. Je kunt WhatsApp berichten inplannen en je bericht visueel ondersteunen met bijvoorbeeld film of foto. Het is mogelijk om gesprekken labels te geven of te archiveren om overzicht te houden in je inbox.

Welke tijden en dagen gebruik ik WhatsApp Business

Het is aan te raden om WhatsApp Business in te zetten tijdens de dagen en werktijden van het bedrijf. Het is echter wel belangrijk om binnen 24 uur op een klant te reageren, omdat WhatsApp anders kosten in rekening brengt voor traag reageren. 

Tips voor het inzetten van WhatsApp Business

  • Wees professioneel en positief
  • Gebruik de labels en het archief om structuur te houden in je inbox 
  • Vul je bedrijfsinformatie volledig in 
  • Reageer binnen 24 uur op je klanten.