Instagram

Instagram is een groeiend social media platform dat vooral populair is bij Digitieners en Millennials. Instagram is voornamelijk bedoeld als een inspirerend platform en is visueel georiënteerd. Dit houdt in dat je foto’s en video’s kan plaatsen op jouw account (ook wel ‘’feed’’ genoemd), welke vervolgens verschijnen op een tijdlijn. Het is daarnaast ook mogelijk om foto’s in je ‘’Instagram Stories’’ te plaatsen, waarbij je een compilatie van losse foto’s of video’s kan publiceren die na 24 uur weer verdwijnen of om foto’s van anderen te ontdekken via de pagina ‘ontdekken’. Het gebruik van filters voor het plaatsen van je foto’s is bij Instagram erg populair.

Instagram is alleen functioneel op een smartphone en in Nederland hebben zo’n 2,1 miljoen mensen een account. Voor de zakelijke sector is dit platform uitstekend om producten of diensten onder de aandacht bij de doelgroep te brengen, meer klanten trekken of om bijvoorbeeld leads te genereren. Het platform is het meest geschikt om meer merkbeleving te creëren en om interactie te krijgen met de doelgroep. Een andere reden om Instagram zakelijk in te zetten is de mogelijkheid om te adverteren. 

Mogelijkheden en voordelen van Instagram

Instagram biedt talloze mogelijkheden om jouw doel te bereiken voor het zakelijk inzetten van social media. Het is hierbij echter wel belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben, zodat je vanuit dit doel geschikte content kan posten. Bij Instagram is het mogelijk om een bedrijfsprofiel in te richten, waarbij klanten de mogelijkheid hebben om je website of contactgegevens eenvoudig te bereiken. Het voordeel van een bedrijfspagina is de mogelijkheid om je statistieken bij te houden. Je kunt bijvoorbeeld zien op welke tijden de doelgroep het meest actief is en wat je populaire berichten zijn. 

Het is efficiënt om je profiel zo volledig mogelijk in te richten. Vervolgens kun je je richten op het verzorgen van mooie en relevante content voor op je profiel. Consistentie en kwaliteit zijn hierbij heel belangrijk. Ook is het handig om te bedenken wat je jouw volgers wil laten zien. Wanneer je content post heb je de mogelijkheid om een locatie toe te voegen aan de foto, wat je bereik kan vergroten. Een andere manier om je bereik te vergoten is door populaire hashtags te gebruiken en hiermee te variëren per post. 

Insta Stories

Met Insta Stories heb je de kans om het gezicht achter je website of webshop te laten zien of meer transparantie over het bedrijf te creëren. Door bijvoorbeeld een locatie toe te voegen, kun je lokale bekendheid genereren of gebeurtenissen, nieuwe producten of nieuwe medewerkers onder de aandacht brengen. Als je wil dat je Stories ook na 24 uur zichtbaar zijn, kun je deze in je herinneringen plaatsen die terug zijn te vinden op je bedrijfspagina. Het is ook mogelijk om live te gaan met Insta Stories. Op deze manier kun je het dialoog aangaan met je volgers. 

Adverteren op Instagram

Op Instagram heb je de mogelijkheid om te adverteren. Hierbij maak je van je eigen content een gesponsord bericht, waarbij je bericht wordt geplaatst op de tijdlijn van je doelgroep. Adverteren op Instagram hoeft niet duur te zijn, je mag namelijk zelf aan geven hoeveel geld je er aan uit wil geven en de prijs wordt bepaald op het bereik, je doelgroep en de duur van je bericht.

 Welke tijden en dagen post ik content op Instagram?

Volgens onderzoek van Coosto (2018) is woensdag de beste dag om interactie te creëren en heb je op dinsdag het meeste bereik. De beste tijden om te posten zijn om 10:00 uur en 22:00 uur. Uiteraard is dit geen bindend advies en verschillen deze tijden en dagen erg per doelgroep. Het is daarom aan te raden om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Benieuwd wat je mogelijkheden zijn? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!

Tips voor het gebruik van Instagram

  • Zet in de biografie van je bedrijfspagina waarom volgers jouw pagina zouden moeten volgen
  • Gebruik call to actions
  • Gebruik populaire #’s en varieer per post 
  • Zorg voor een goede boodschap bij de foto’s die worden gepost. Gebruik storytelling
  • Gebruik Insta Stories en herinneringen 
  • Maak gebruik van de filters van Instagram
  • Promoot je berichten
  • Post kwalitatieve en consistente content 
  • Vermeld locaties bij de berichten
  • Gebruik emoji’s voor meer betrokkenheid met de doelgroep
  • Tag je locatie voor meer betrokkenheid met de doelgroep
  • Stel vragen voor meer interactie met de doelgroep