Contentstrategie (+kalender)
Bij het posten van content op social media komt content marketing kijken. Volgens het Content Marketing Institute van Joe Pulizzi is content marketing het volgende: ‘Content marketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag.’ Met content bedoelen we de vorm en inhoud van een boodschap.
Deze strategische benadering wordt gebruikt om op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste klant over te brengen en om de wensen en behoeften van de klanten te vertalen in inhoud die helpt bij het oplossen van het klantprobleem. Dit is belangrijk om meer potentiële klanten te bereiken en het merkbewustzijn van het bedrijf uit te breiden. Het beschrijft welke content er geproduceerd wordt, wanneer de content online te komt en wie er verantwoordelijk voor is.
Hoe werkt het?
Denk eerst goed na wat jouw doel is. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten content die je in kan zetten om jouw doel te bereiken. Ook is het goed om je doelgroep te bepalen, dus wie jouw klanten zijn. Vervolgens vertaal je sterke punten van je bedrijf in klantvoordelen en bedenk je waarom jouw product of dienst zich onderscheid van de concurrentie. Op basis van deze informatie kun je jouw strategie bepalen, zoals we doen in onze BlueTools social media sessie.
Na het uitwerken van de strategie is het van belang om het plan te implementeren. Hierbij moet er goed worden nagedacht over welke content er gepost gaat worden, waar, wanneer en door wie. Ook is het belangrijk om in kaart te brengen welke toon je aanneemt, spreek je met u of jij en je? Welke taal gebruik je? Wat is je boodschap? Welk verhaal wil je vertellen? Bij elke vorm van content is het belangrijk om je aan de (huis)stijl van je bedrijf te houden.
Goede content:
– Is uniek en origineel
– Is interessant en leuk om te delen
– Is accuraat en getarged
Inplannen van content
Als er goed nagedacht is over toon, taal, boodschap en verhaal van de content, is het tijd om de content te creëren. Om je te inspireren hebben we aan de BlueTools box inspiratiekaarten toegevoegd.
Om consistent te blijven en om het jezelf makkelijk te maken, raden we je aan om je content in te plannen. Hierbij beslis je voor een bepaalde periode welke content er gepost gaat worden. Om het makkelijk te maken, hebben we een contentkalender voor je gemaakt. Hier kun je invullen wat, wanneer gepost moet worden op welk platform. Download hier onze contentkalender. *
*Niet alle inhakers staan vermeld in de kalender.
*Ondanks dat we ons best doen om de contentkalender up-to-date te houden, zijn we niet aansprakelijk voor eventuele wijzigingen van datums.