Digitieners
De Digitieners zijn geboren in de digitale wereld. Ze zijn heel veel online en maken daarbij voornamelijk gebruik van hun mobiele telefoons. De reden van gebruik van social media is vooral entertaining. Volgens onderzoeken besteden de Digitieners gemiddeld zo’n drie uur per dag aan social media. Digitieners waarderen de variatie binnen de social media platformen, zijn opzoek naar afwisseling en zijn echte trendsetters wat betreft het gebruik van nieuwe platformen.
Meest gebruikte social media
Whatsapp wordt van alle platformen het meest gebruikt door Digitieners, voornamelijk voor persoonlijk en privé contact. YouTube doet het bij de Digitieners erg goed als vermaak en vorming van gespreksstof en veel Digitieners zijn daarom ook actief op dit platform. Digitieners kijken voornamelijk naar vlogs en video’s over games op YouTube.
Na YouTube volgt Facebook. Dit platform dient voor de Digitieners voornamelijk als visitekaartje en om content te delen met volwassenen en familie. Het gebruik van Facebook neemt echter wel relatief snel af onder de Digitieners. Digitieners storen zich weinig aan reclame op Facebook, maar geven aan het jammer te vinden om weinig posts van vrienden te zien. Instagram is daarentegen aan het groeien en wordt voornamelijk gebruikt voor het delen van leuke momenten of om elkaar op de hoogte te houden van bezigheden. Digitieners volgen veelvuldig lifestylepagina’s, bekendheden en fashionpagina’s op Instagram en zijn geïnteresseerd in kleding, lifestyle en beauty.
Ook het platform Snapchat is geliefd onder Digitieners en wordt voornamelijk gebruikt om (gekke) foto’s te sturen naar vrienden. Digitieners volgen merken of personen die passen bij hun interesses en bekijken de story’s van deze merken of personen op Snapchat. Andere platformen, zoals LinkedIn, Twitter en Pinterest worden in mindere mate gebruikt door Digitieners.