Wil je alleen onze praktische tips lezen voor tijdens de coronacrisis? Bekijk dan onze vorige blog.

Coca-Cola tijdens de Tweede Wereldoorlog

Kansen zien
Tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1941 stuurden de Verenigde Staten duizenden Amerikanen overzee. Robert Woordruff, directeur van Coca-Cola, wilde de moedige mannen en vrouwen graag steunen en beloofde dat ‘iedereen in uniform een flesje Coca-Cola voor 5 dollarcent kon krijgen, ongeacht waar hij of zij is en hoeveel het ons kost.’ 

Generaal Dwight D. Eisenhower vroeg Coca-Cola in 1943 om alvast het materiaal voor 10 bottelarijen te sturen. Een samenwerking met het Amerikaanse leger was geboren. Coca-Cola zag een kans en greep die. Het zou hen veel geld gaan kosten, want de bevoorrading in Europa moest nog helemaal op gang gezet gaan worden. Maar het was een opstapje voor later; de tijd na de oorlog. En dat heeft Coca-Cola geen windeieren gelegd.

Want op deze manier maakten veel mensen tijdens de oorlog kennis met Coca-Cola. Wanneer het dan eindelijk vrede zou zijn, kon Coca-Cola direct zaken overzee doen.

Communicatie afgestemd op de situatie
De communicatie van Coca-Cola is ook opvallend. De advertenties van Coca-Cola kregen thema’s als vriendschap en broederschap en gaven lezers een inkijkje hoe groot de impact van het drankje was op moraliteit. Te midden van een zware crisis – veel vrouwen en mannen moesten hun partner missen – bracht Coca-Cola een bericht van vriendschap en broederschap aan het thuisftont.

Een kans om te grijpen

De huidige coronacrisis is misschien catastrofaal voor het bedrijfsleven. Omzetten dalen of staan wellicht helemaal stil in het geval van de horeca. Dan sta je met je handen in je haar.

Wij denken dat het ook een kans is. Een kans om je communicatie eens onder de loep te nemen en bij te stellen. Je bedrijf is opgericht met een doel; het voorziet in een behoefte. Je klanten geloofden in jouw producten of dienstverlening vóór de coronacrisis. En dat is niet ineens verandert nu iedereen thuis zit. Je klanten kunnen je producten of dienstverlening alleen niet meer afnemen zoals jij en zij gewend waren. En wat doe je nu met die informatie?

Van Coca-Cola kunnen we leren dat je in crisistijden kunt investeren in latere tijden. Investeer nu in communicatie zodat je doelgroep je na de coronacrisis weten te vinden.

Een praktisch voorbeeld

Onder het mom “Betaal nu, drink later” is Café De Stad in Utrecht een campagne gestart om nu alvast te investeren in later. Met een heus webshopje erbij koop je nu tegoed, die je later kunt inleveren. Zo komt het café de crisis door en hebben de klanten iets leuks om naar uit te zien.

Kunnen wij je helpen?

Heb jij een idee dat je aan de man wil krijgen of wil je je communicatie eens onder de loep nemen? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden. Je leest in deze blog onze praktische tips.