Twitter

Twitter is een social media platform waarin je in een beperkt aantal tekens je verhaal kan vertellen aan je volgers. Twitter is erg populair onder politici, journalisten en mensen in de media. Als je een bericht plaatst, is deze te zien op je eigen tijdlijn en de tijdlijn van degenen die jou volgen. Dit betekent dat als anderen een bericht plaatsen, jij deze te zien krijgt op jouw tijdlijn. Ook is het mogelijk om iemand een privé bericht te sturen. 

Berichten op Twitter worden ook wel ‘Tweets’ genoemd. Twitter wordt voornamelijk gebruikt om te netwerken, betrokkenheid te creëren met de doelgroep en voor het uitwisselen van ‘’real time’’ informatie. Hashtags worden op Twitter veel gebruikt. Bij het gebruik van een hashtag kunnen mensen die de hashtags volgen jouw bericht ook lezen. Dit werkt natuurlijk ook andersom. Als jij een hashtag volgt, krijg je alle berichten, personen, foto’s, video’s, nieuws en live uitzendingen waarin de tag is gebruikt te zien op Twitter. Op Twitter is een zij menu te vinden met de meest gebruikte hashtags op een bepaald moment. Twitter wordt het meest gebruikt door Millennials en Generatie X.

Mogelijkheden Twitter

Er zijn veel mogelijkheden voor het zakelijk inzetten van social media. Volgens Twitter staan de gebruikers open om dingen te ontdekken en verkennen en staan ze daardoor ook open voor interactie. Twitter is een laagdrempelige manier om conversaties aan te gaan met je doelgroep en daarmee betrokkenheid en interactie te creëren. Interactie met je doelgroep op Twitter is belangrijk, omdat je Tweets dat meer bovenaan de tijdlijn van anderen zullen komen te staan. Daarnaast wordt Twitter veel gebruikt als ondersteuning voor de klantenservice van een bedrijf. Volgens Twitter is 94% van de gebruikers van plan om een aankoop te doen bij een midden- en kleinbedrijf die ze volgen en kocht 69% iets van een bedrijf doordat ze het zagen op Twitter.

Een Tweet hoeft niet alleen tekst te bevatten. Het is ook mogelijk om een foto, video of poll toe te voegen aan een bericht. Er is onderzocht dat Tweets die een foto of video bevatten vaker worden bekeken. Daarnaast kun je een andere partij of persoon ‘vermelden’ in een foto door @gebruikersnaam toe te voegen aan je bericht. Hiermee komt er een ingebouwd linkje in het bericht te staan naar het profiel die je hebt vermeld. Zo kun je iemand bijvoorbeeld makkelijk bedanken, een vraag stellen of content uitlichten. Ook kun je een hashtag toevoegen aan een bericht. Een Tweet kun je beantwoorden, retweeten (delen) of leuk vinden en resultaten van je Tweet houd je simpel bij via Twitter Analytics.

Adverteren op Twitter

Er zijn verschillende soorten campagnes die je kan voeren op Twitter. Ten eerste kun je een websiteclickcampagne starten, waarmee je meer website verkeer genereert en online aankopen stimuleert. Met deze campagne krijgen gebruikers van Twitter een afbeelding of duidelijke call to action in hun tijdlijn te zien. Daarnaast is het ook mogelijk om relevante volgers te verzamelen of een doelgroep op te bouwen met een volgerscampagne. Deze campagne promoot je account bij gebruikers op plekken zoals ‘’wie te volgen’’ in hun tijdlijn. 

Een andere manier van campagne voeren is een interactiecampagne, die kan zorgen voor een verhoogt aantal retweets, vind-ik-leuks en vermeldingen. Hierdoor kun je merkbekendheid opbouwen en de interactie aangaan met doelgroep. Je tweet wordt met deze campagne gepromoot bij een grote getargete doelgroep die relevant is voor jouw bedrijf. 

De laatste campagne is een app campagne. Met de app campagne kun je het aantal app installaties verhogen. Je advertentie komt in de tijdlijn van je doelgroep te staan. Voor alle campagnes kun je zelf een maximaal budget instellen per dag, een bedrag per interactie en je maximum budget totaal bepalen. 

Welke tijden en dagen tweet ik op Twitter?

De doordeweekse dagen doen het volgens Coosto (2018) goed op Twitter en voornamelijk maandag tot en met donderdag. Als je veel bereik wilt behalen met je Tweet, post dan op donderdag en voor maximale interactie op woensdag. De tijd om te posten is voornamelijk het best rond de late middag en begin avond, maar de gebruikerspiek begin om 16:00 uur. Het aantal reacties en retweets is het grootst om 22:00 uur. Uiteraard is dit geen bindend advies en verschillen deze tijden en dagen erg per doelgroep. Het is daarom aan te raden om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt.

Tips voor het gebruik van Twitter

  • Richt je account volledig in
  • Hou je Tweets kort maar krachtig
  • Voeg visuele elementen toe aan je Tweets
  • Gebruik #’s die interessant zijn voor de doelgroep
  • Reageer op volgers die een reactie geven op je bericht of retweet andermans berichten.
  • Zorg voor interactie. Stel bijvoorbeeld een vraag of voer peilingen uit
  • Gebruik call to actions
  • Voeg eventuele links toe aan een Twitterbericht