Pinterest

Pinterest is een platform dat functioneert als zoekmachine met foto’s en afbeeldingen en wordt voornamelijk gezien als een inspirerend platform. Foto’s en afbeeldingen (pins) kunnen bewaard en geordend worden in mappen (borden). Je kunt je borden zowel privé als openbaar zetten. Als een bord openbaar staat, kunnen anderen jouw bord ook bekijken en volgen. Ook kun je pins plaatsen in groepsborden waar ook anderen lid van zijn. Pinterest wordt het meest gebruikt door Generatie X en Babyboomers. 

Pins kunnen worden doorgelinkt naar websites zodat de originele bron te achterhalen is. Om een zakelijk account aan te maken op Pinterest maak je eerst een normaal profiel aan en zet je hem vervolgens om naar een zakelijk account. Hier kun je jouw zakelijke gegevens invullen en je website koppelen aan je account. Met je zakelijk account heb je ook toegang tot statistieken. 

Mogelijkheden Pinterest

Pinterest is erg geschikt om meer verkeer naar je website te genereren. Doordat je een pin kan linken aan de website waar de originele bron vandaan komt, is het voor bezoekers makkelijker en aantrekkelijker om door te klikken. Dit is tevens ook goed voor je zoekmachine ranking op Google.

Naast het genereren van meer verkeer naar je website, kan het gebruik van Pinterest ook zorgen voor meer online verkopen. Uit onderzoek van Shopify (2018) kwam naar voren dat ruim 90% van de gebruikers zeggen dat Pinterest hun help bij het besluiten wat ze willen aanschaffen, 78% zegt dat het helpt om content van merken te zien en 66% heeft wel eens wat gekocht na het zien van een pin van een merk. Pinterest is een sociaal platform waarbij de volgers niet zomaar binnenstromen. Je moet regelmatig pinnen, reageren en de borden van anderen volgen om op te vallen bij jouw doelgroep.

Adverteren op Pinterest

Adverteren op Pinterest is in Nederland inmiddels mogelijk. Adverteren op Pinterest kan via Pinterest Ads Manager, waar je stap voor stap je doel looptijd, doelgroep en budget bepaalt voor jouw campagne. Als doelstelling kun je selecteren: merkherkenning, videoweergaven, verkeer en app installatie. Vervolgens kun je kiezen welk soort advertentie je wilt: gesponsorde pins, gesponsorde videopins, gesponsorde app-pins of gesponsorde carrousels. Daarna bepaal je je doelgroep door middel van de targeting mogelijkheden die Pinterest biedt. Tot slot stel je de looptijd en je budget in.

Welke tijden en dagen pin ik op Pinterest?

Bij social media platformen als Twitter, Facebook en Instagram heeft de tijd van het posten van content effect op je bereik en interactie met de doelgroep. Maar omdat de levensduur van een pin op Pinterest veel langer is en Pinterest de ‘Pinterest Smart Feed’ heeft geïntroduceerd, is het tijdstip niet belangrijk. Pinterest Smart Feed gebruikt een algoritme om kwalitatief hoge afbeelding en foto’s en de hoeveelheid pins die linken naar dezelfde bron van de afbeelding hoger te laten ranken. Timing speelt dus bij Pinterest niet echt een rol, maar kwaliteit wel. 

Tips voor het gebruik van Pinterest

  • Gebruik in de beschrijving van je pin zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.
  • Pin regelmatig en consistent
  • Zorg voor een duidelijke stijl in je bord
  • Post bruikbare en kwalitatief goede content. Selfies zijn niet interessant op Pinterest
  • Wissel bestaande (pins van anderen) en nieuwe content (geupload door jou) af
  • Volg pinners of boards van je potentiële doelgroep
  • Reageer op pins die voor jouw bedrijf interessant zijn