YouTube

YouTube is een populair video platform onder vrijwel bijna alle doelgroepen, maar voornamelijk Digitieners, Millennials en Generatie X. YouTube is een social media platform waarop de gebruikers kosteloos filmpjes kunnen uploaden en publiceren op hun eigen YouTube kanaal. Ook is het mogelijk om een live video uit te zenden. Via zoektermen kun je filmpjes vinden en gebruikers kunnen zich ook abonneren op een kanaal, zodat ze op de hoogte blijven van de uploads van dat kanaal. YouTube wordt na Google ook wel de grootste zoekmachine ter wereld genoemd. Als gebruiker is het mogelijk om te reageren op filmpjes van anderen of filmpjes te liken of te delen. Gebruikers kunnen ook afspeellijsten aanmaken. 

Sinds kort heeft YouTube ‘YouTube Films’ en ‘YouTube Games’ geïntroduceerd, waarbij je voor een bepaalde prijs films kan kijken of gratis live game streams kan volgen. Als je advertentievrij video’s wil kijken en onbeperkt films wil kijken en muziek luisteren, kun je een account nemen op YouTube Premium. 

Mogelijkheden YouTube

YouTube is zeer geschikt voor het zakelijk inzetten en kent meerdere voordelen. Het is bijvoorbeeld goed voor de vindbaarheid. YouTube is onderdeel van Google en wanneer je de tags en beschrijvingen optimaal inricht, kun je beter gevonden worden op desbetreffende zoekwoorden in zowel Google als YouTube zelf. Daarnaast kun je via YouTube jezelf op een makkelijke en visuele manier promoten, producten laten zien en je missie en visie over brengen. Bijna 70% van YouTube gebruikers geeft aan dat ze zich laten informeren over producten en diensten van bedrijven, voordat ze besluiten het aan te schaffen. Ook kun je zorgen voor meer transparantie binnen je bedrijf naar buiten, emoties over brengen en je doelgroep inspireren. 

Adverteren op YouTube

Met adverteren op YouTube kun je potentiële klanten bereiken en hen aansporen om actie te ondernemen als ze naar een video kijken. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het adverteren op YouTube. Je kunt bijvoorbeeld een videoadvertentie maken, waarbij je kunt bepalen wie en waar je advertentie te zien is door middel van targetting opties. Een video advertentie is een korte video waarin je jouw boodschap overbrengt naar je doelgroep. Deze videoadvertentie wordt getoond voorafgaand aan of tijdens een YouTube video. Voor het tonen van een videoadvertentie kun je zelf het budget voor je advertentie instellen en je betaalt pas als kijkers 30 seconden van je videoadvertentie hebben afgekeken of een vorm van interactie hebben getoond. 

Naast het maken van een videoadvertentie, is het ook mogelijk om een video die je al hebt gepost bovenaan te plaatsen in de zoekresultaten op basis van de zoektermen van de gebruiker. Je kunt daarnaast zorgen dat de video in een banner met gerelateerde video’s wordt geplaatst. Ook heb je nog de mogelijkheid om een display advertentie te starten. Hierbij wordt je advertentie, bestaande uit beeld en tekst, getoond naast de zoekresultaten in YouTube als begeleidende banner of voor de video als pop-up. Alle advertenties van YouTube kunnen worden gemanaged met Google AdWords. 

Welke tijden en dagen upload ik op YouTube?

YouTube doet het in het weekend erg goed. Volgens Coosto (2018) zijn de beste dagen om je YouTube video’s te plaatsen op donderdag voor maximaal bereik en zondag voor de meeste interactie met je abonnees. De beste tijd om te uploaden is rond 16:00 en 17:00 uur. Uiteraard is dit geen bindend advies en verschillen deze tijden en dagen erg per doelgroep. Het is daarom aan te raden om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt.

Tips voor het gebruik van YouTube

  • Een korte krachtige titel tot 40 tekens zorgt voor meer interactie 
  • Aantrekkelijke titels in eventueel hoofdletters zorgt voor meer kijkers
  • Verwerk vragen voor kijkers in de beschrijving van je video
  • Gebruik zoektermen in de titel en onderschrift die interessant zijn voor jouw bedrijf en de doelgroep
  • Post content van goede kwaliteit
  • Als je een internationale doelgroep hebt, gebruik dan ondertitels
  • Gebruik een interactief eind scherm (verwijs bijvoorbeeld naar volgende video of de website)
  • Gebruik goede tags/labels
  • Gebruik call to actions