LinkedIn

Er zijn meer dan 120 duizend Nederlandse bedrijven actief op LinkedIn en volgens onderzoek gebruikt 94% van de B2B bedrijven LinkedIn om content te verspreiden. LinkedIn vormt daarmee een belangrijk platform in de zakelijke sector. LinkedIn is voornamelijk gericht op de werkende maatschappij en het doel van het platform is vooral om zakelijk te netwerken. Je kunt je CV integreren in je profiel en kennis en interesses delen, welke vervolgens op de tijdlijn van anderen verschijnt. Ook is het mogelijk om vacatures te plaatsen of te vinden en om connecties te maken met mensen die je interessant vindt of die je kent. Het platform is voornamelijk populair onder Millennials, gevolgd door Generatie X en Babyboomers. 

Mogelijkheden LinkedIn

Op LinkedIn is het mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken. Via dit platform kun je met je bedrijf een stukje expertise tonen aan je doelgroep en de doelgroep up-to-date houden over je producten, diensten en industrie. Daarnaast kun je op een eenvoudige manier informatie delen over je bedrijf en linken naar je website. 

Naast een bedrijfspagina is het ook aan te raden om een persoonlijk account te hebben, zodat je met eventuele (nieuwe) klanten en mensen die interessant zijn voor je bedrijf in contact kunt komen. Andere gebruikers kunnen je bijvoorbeeld ook een aanbeveling geven, je vaardigheden onderschrijven of je in contact brengen met mensen die interessant zijn voor je bedrijf. 

LinkedIn biedt de mogelijkheid om een community te volgen. Dit houdt in dat als je vakgebied bijvoorbeeld journalistiek is en je deze community volgt, je alle berichten kan zien die #journalistiek bevatten. Op deze manier kun je mensen in je vakgebied ontmoeten en je laten inspireren of juist anderen inspireren met onderwerpen die betrekking hebben op het vakgebied. 

Voordelen van LinkedIn

LinkedIn kent veel voordelen. Naast dat het een eenvoudige manier is om je netwerk op de hoogte te houden van je zakelijke bezigheden, vergroot het ook jouw zichtbaarheid of die van je bedrijf onder vakgenoten, werkgevers of opdrachtgevers. Je kunt jezelf daarnaast profileren als deskundige door te reageren op vragen of updates van anderen.

Als je met je bedrijf actief bent op LinkedIn, kun je betrokkenheid met de doelgroep vergroten, maar ook toptalent te ontdekken die een waardevolle toevoeging kan zijn in je bedrijf. Daarnaast biedt LinkedIn je mogelijkheden om de betrokkenheid van je volgers en (potentiële) klanten te analyseren met statistieken. 

Adverteren op LinkedIn

Voor het adverteren op LinkedIn heb je veel specifieke targeting mogelijkheden die gericht zijn op allerlei zakelijk gegevens zoals bedrijfsnaam, bedrijfstak en bedrijfsgrootte. Ook kun je targeten op gegevens van personen, bijvoorbeeld studie, functie en vaardigheden of op groepen en community‘s. 

LinkedIn kent nog een vorm van targeten die ze ‘audience matching’ noemen. Hiermee kun je content promoten bij mensen die je website reeds bezocht hebben en bij door jouw geselecteerde bedrijven en medewerkers van die bedrijven.

De content die je kan promoten bestaat uit tekstadvertenties of sponsored content. Tekstadvertenties zijn wat kleiner, bevatten meestal een afbeelding en staan aan de rechterkant in de zijbalk van LinkedIn. Sponsored content houdt in dat je reeds bestaande content of een specifieke advertentie maakt en promoot. Deze advertentie wordt altijd in de tijdlijn weergegeven. Door te adverteren op LinkedIn kun je gebruikers doorsturen naar je website en leads verzamelen. Wil je hulp bij het adverteren op LinkedIn? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!

Welke tijden en dagen post ik content op LinkedIn?

LinkedIn blijkt allesbehalve tijdens kantoortijden gebruikt te worden. In 2018 werden de meeste berichten geplaatst tussen 09:00 uur en 17:00 uur waarbij tussen 10:00 uur en 11:00 uur het meeste bereik is. Echter vind de interactie voornamelijk plaats in de avonduren. Volgens onderzoek van Coosto (2018) is 19:00 uur de beste tijd om content te posten op LinkedIn om interactie te krijgen met je doelgroep. De dag die hier het meest voor geschikt is, is woensdag. Uiteraard is dit geen bindend advies en verschillen deze tijden en dagen erg per doelgroep. Het is daarom aan te raden om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt. 

Tips voor het gebruik van LinkedIn

  • Gebruik een goede profielfoto voor je persoonlijke- en bedrijfsprofiel. Bij je bedrijfsprofiel is het aan te raden om je logo te gebruiken als profielfoto
  • Richt je bedrijfspagina volledig in en koppel de werknemers aan het account
  • Het is goed om artikelen te delen die van toepassing zijn op je werkveld
  • Houd de content professioneel en zakelijk gerelateerd
  • Publiceer unieke en waardevolle content
  • Gebruik geen jargon, maar termen die iedereen kan begrijpen
  • Het stellen van vragen zorgt voor meer interactie