Een SSL-certificaat uitgelegd in begrijpelijke taal

Allereerst is ‘SSL-certificaat’ eigenlijk niet de juiste benaming. Het SSL-certificaat is namelijk vervangen door het TLS-certificaat, maar vanuit marketingoogpunt noemen veel bedrijven het nog steeds een SSL-certificaat.

Een TLS-certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de website die je bezoekt en je internetbrowser. Zo worden gevoelige gegevens die onderschept kunnen worden door een kwaadwillende partij, door een TLS-certificaat onleesbaar gemaakt. Je kunt een website met certificaat herkennen aan het groene slotje vooraan in de adresbalk.

Is zo’n certificaat verplicht?

Het is door de Wet Bescherming Persoonsgegevens verplicht om gegevens als een naam, adresgegevens, een telefoonnummer, betaalgegevens, inloggegevens en e-mailadressen op een veilige manier op te slaan en te verzenden en ontvangen. E-mailadressen ook? Ja dat lees je goed. Dus zelfs websites met alleen een contactformulier hebben deze verplichting!

Het is echter niet verplicht om daarvoor een TLS-certificaat als oplossing in te schakelen, maar het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) raadt dit wel aan.

Waarom een TLS-certificaat aanschaffen?

Ook wij raden aan om een TLS-certificaat aan te schaffen voor je website. Voor een webshop is het in verband met de betaalgegevens (en eventueel inloggegevens) natuurlijk sowieso een must, maar sinds kort is het voor je gewone website ook interessant om een TLS-certificaat aan te schaffen. Er zijn namelijk een aantal voordelen die zo’n certificaat met zich mee brengt. Deze hebben we even voor je op een rijtje gezet:

1. Hogere Google ranking
Sinds kort beloont Google websites met een HTTPS adres met een hogere ranking in de zoekresultaten. Google heeft ook aangegeven dit steeds zwaarder mee te laten wegen.

2. Internetbrowsers laten het steeds duidelijker zien wanneer een website niet beveiligd is
Versie 62 (oktober 2017) van Google Chrome toont al bij alle websites met invoervelden zonder SSL certificaat een melding ‘niet veilig’ in de adresbalk. Ook de internetbrowser Mozilla Firefox heeft aangekondigd websites zonder SSL certificaat die bijvoorbeeld wél een contactformulier hebben, zo te gaan behandelen.

3. Het groene slotje ziet er betrouwbaar uit
Jouw domeinnaam naast het groene slotje verhoogt het vertrouwen van je websitebezoekers. Internet gebruikers raken steeds meer gewend aan dit veilige beeld doordat zij bijvoorbeeld dagelijks gebruik maken van Google, Facebook en LinkedIn. Een TLS-certificaat kan dus ook je conversie-rate (het percentage website bezoekers die overgaan tot bijvoorbeeld aankoop of contactmoment) verhogen.

Hoe schaf ik een TLS-certificaat aan?

De meest voor de hand liggende manier is het aanschaffen van een TLS-certificaat bij je eigen hostingpartij. Dus het bedrijf waar jouw domeinnaam vastgelegd ligt en waar je website op dit moment al gehost is. De kans is groot dat dit TLS-certificaat nog onder de noemer ‘SSL-certificaat’ verkocht wordt. Dus let daar op bij het zoeken naar de opties bij je hostingpartij.

Let op: heb je jouw website door ons laten maken? Schaf een certificaat dan altijd in overleg met ons aan. De website moet namelijk anders ingesteld worden na het installeren van het certificaat. Neem dus altijd even contact met ons op voordat je aan de slag gaat met een TLS-certificaat. Zo kunnen we je helpen om het proces helemaal vlekkeloos te laten verlopen.